صفحه اصلي

تعداد بازديد:

266

امتياز:

0

محبوبيت:

امتياز داده نشده! چاپ اين مطلب اظهار نظر امتيازدهي به اين مطلب ارسال به دوستان
 تاريخ مطلب : چهارشنبه14/10/90

تشريح تفاوت دوره‌ مهندسي فناوري ارشد و ساير دوره‌هاي کارشناسي‌ارشد


در گفت‌وگو با فارس:
تفاوت دوره‌ مهندسي فناوري ارشد و ساير دوره‌هاي کارشناسي‌ارشد تشريح شد

خبرگزاري فارس: معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي با تأکيد براينکه اين دانشگاه به هيچ‌وجه نمي‌خواهد مشابه اقدامات دانشگاه‌هاي ديگر داشته باشد، تفاوت دوره‌مهندسي فناوري ارشد و کارشناسي‌ارشد دانشگاه‌هاي کشور را تشريح کرد.

رجبعلي برزويي معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، از توجه جدي به آموزش‌هاي مهارت و فناوري در سطوح آموزش عالي تکميلي براي رسيدن به اهداف نقشه جامع علمي کشور خبر داد و گفت: تحولات سريع حوزه‌هاي شغلي و ظهور فناوري‌هاي نوين، تخصصي شدن مشاغل و اهميت ارتقاء نيروي انساني در کارآمدي فرآيند مديريت فناوري، شرايطي را پديد آورده که نيل به اهداف نقشه جامع علمي کشور و سند چشم‌انداز بيست ساله نيازمند توجه جدي به آموزش‌هاي مهارت و فناوري در سطوح آموزش عالي تکميلي است.

وي تأکيد کرد: نظام آموزشي مهارت و فناوري آموزش‌هايي با اهداف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوري، به هنگام کردن مهارت‌هاي شغلي و افزايش بهره‌وري است.

برزويي با اشاره به برگزاري دوره ‌مهندسي فناوري ارشد توسط دانشگاه جامع علمي کاربردي گفت: بين دوره مهندسي فناوري ارشد دانشگاه جامع علمي کاربردي و دوره‌هاي کارشناسي‌ارشد ساير دانشگاه‌هاي کشور تفاوت زيادي وجود دارد و اين دانشگاه به هيچ‌وجه نمي‌خواهد همانند دانشگاه‌هاي ديگر عمل کند.

وي ضمن مقايسه دوره‌هاي مهندسي فناوري ارشد دانشگاه جامع علمي کاربردي و دوره‌هاي کارشناسي‌ارشد دانشگاه‌هاي کشور خاطرنشان کرد: براساس آئين‌نامه دوره کارشناسي‌ارشد ناپيوسته هدف از تدوين اين آئين‌نامه از سه شيوه آموزشي ـ پژوهشي، آموزشي و پژوهشي تقويت و توسعه دوره‌هاي تحصيلات تکميلي، ارتقاء کيفيت، تنوع بخشي به شيوه‌هاي نوين، ارائه آموزش، پاسخ گويي مناسب به افزايش تقاضا براي ورود به دوره‌هاي تحصيلات تکميلي، تقويت و ارتقاي سطح کيفي و کمي اين دوره‌ها و همسان سازي آن با برنامه‌هاي توسعه و ديگر اسناد راهبردي کشور است تا با بهره‌مندي از آن در تربيت متخصص و پژوهشگران ماهر و برجسته در سطح کشور بکوشيم.

معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي ادامه داد: اين در حالي است که براساس آئين‌نامه، دوره مهندسي فناوري ارشد مجموعه‌اي از قابليت و توانمندي‌هايي است که لازمه دست‌ يافتن به آنها برخورداري از تجربيات در حوزه‌هاي نظري، عملي و کلينيکي در سطوح پيچيده، تخصصي و کاربردي است، اين دوره‌ها دانشجو را براي ايفاي نقش کارآمد در حوزه‌هاي انتقال، پياده‌سازي، مستندسازي، بهينه سازي فناوري و از طرفي امکان‌سنجي، نصب، راه‌اندازي، مديريت و بهره‌وري در حوزه اجرا آماده مي‌سازد.

وي شناسايي و پرورش قابليت‌هاي خاص افراد در حوزه‌هاي حرفه‌اي و مهارتي، پاسخ‌گويي به نيازهاي فناوري حوزه‌هاي شغلي پيچيده در سطوح عالي، توانمندسازي نيروي انساني و ارتقاي فناوري حوزه‌هاي شغلي، نهادينه کردن اجراي آموزش عالي در حوزه‌هاي مهارتي با محوريت محيط کار، برقراري ارتباط ساختار يافته بين اجزاء و مؤلفه‌هاي آموزش، فناوري و کسب و کار، غني‌سازي حوزه‌هاي شغلي از طريق تربيت نيروي انساني فناور، اعتباربخشي به تجربيات فني، باليني و تخصصي در حوزه‌هاي شغلي و هماهنگ و سازگار کردن ارتقاء شغلي و ارتقاء تحصيلي را از اهداف نظام مهندسي فناوري ارشد برشمرد.

برزويي توانايي انتقال اطلاعات و تدريس، توانايي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي، توانايي برنامه‌ريزي کلان و نظارت و کنترل اجراي برنامه‌ها، توانايي تهيه و تدوين استانداردها، دستورالعمل‌ها و راه کارها، توانايي کارآفريني، خلق و راه‌اندازي عرصه‌هاي جديد کسب و کار، توانايي حل مسئله و ارائه روش و توانايي هدايت کار گروهي را از قابليت‌ها و توانمندي‌هاي مشترک فارغ‌التحصيلان نظام فناوري ارشد اعلام کرد.

به گفته معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي توانايي تعيين استانداردها و ابزارهاي لازم براي مقايسه، انتخاب و ارزش‌گذاري فناوري موردنظر، توانايي انتقال فناوري با توجه به شرايط و ضوابط موجود، توانايي بومي‌سازي و تطبيق فناوري‌ها با شرايط محيطي، اقتصادي و فرهنگي کشور، توانايي مستندسازي و پياده‌سازي فناوري از روش‌هاي مختلف، توانايي بهينه‌سازي فناوري با افزايش کارايي و اثربخشي آن و ارتقاي فناوري‌هاي سنتي با تبديل آن به فناوري‌هاي نوين، توانايي تجاري‌سازي تحقيقات در حوزه فناوري و اقتصادي کردن آن، توانايي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و ارائه راهبرد در حوزه مديريت فناوري و توانايي بکارگيري و بهره‌برداري از فناوري در فضاي کسب و کار را از قابليت‌ها و توانمندي‌هاي تخصصي فارغ‌التحصيلان نظام فناوري ارشد برشمرد.

وي برنامه آموزشي دوره مهندسي فناوري ارشد را در تعامل ميان دانشگاه و دستگاه متقاضي و پس از اعلام نياز دستگاه متقاضي به دانشگاه در قالب طرح پيشنهادي و تصويب آن در شورا طراحي و اجراء بيان کرد.

برزويي با بيان اينکه براساس آئين‌نامه کارشناسي‌ارشد ناپيوسته شيوه آموزشي پژوهشي دوره‌اي است که محتواي برنامه‌هاي آن مشتمل بر واحد‌هاي درسي و پايان‌نامه است، خاطرنشان کرد: دوره‌هاي مهندسي فناوري ارشد مبتني بر نظام واحدي است.

برزويي گفت: مجموع واحدهاي هر دوره مهندسي فناوري ارشد بين 30 تا 32 واحد و طول مدت دوره حداکثر 5/2 سال و مشتمل بر 5 نيمسال تحصيلي است.

وي درباره تدوين برنامه‌هاي درسي اين دوره گفت: تدوين هر برنامه درسي توسط کميته برنامه‌ريزي متشکل از نماينده دستگاه متقاضي (متخصص حوزه شغلي موردنظر)، نماينده دانشگاه (متخصص برنامه‌ريزي درسي) و 2 تا 3 نفر از متخصصان حوزه به تشخيص دانشگاه انجام مي‌پذيرد.

معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي، داشتن حداقل 3 سال تجربه و سابقه کار فني(صنعتي) و تخصصي مرتبط را از شرايط پذيرش دانشجو در اين دوره اعلام کرد و گفت: داشتن مدرک کارشناسي مرتبط، پذيرش متناسب با ميزان نياز و لحاظ اولويت، حسب چارچوب سياست‌هاي دانشگاه با توافق دستگاه بهره‌بردار و انجام مصاحبه حضوري از شرايط پذيرش دانشجو و انتخاب ورودي در دوره‌هاي مهندسي فناوري ارشد است.